Sprawozdanie z realizacji programu „Ogarnij Inżynierię” w Szkole Podstawowej nr 95 we Wrocławiu

Wprowadzenie 

W dniach 11-17 czerwca Szkoła Podstawowa nr 95 we Wrocławiu zrealizowała innowacyjny program edukacyjny „Ogarnij Inżynierię”, skierowany do uczniów klas IV-VI. Program został przygotowany przez Fundację Katalyst Engineering i miał na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania, integrujące wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych z technologią druku 3D i automatyką. 

Cele programu 

  • Rozwijanie zainteresowań technicznych i inżynierskich wśród uczniów. 
  • Zapoznanie uczniów z podstawowymi pojęciami z zakresu inżynierii. 
  • Kształtowanie praktycznych umiejętności technicznych. 
  • Wzmacnianie kompetencji kreatywnych i rozwiązywania problemów. 
  • Zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych dziedzin inżynierii. 

Realizacja programu 

1. Organizacja zajęć Program realizowany był w dziewięciu klasach: trzech klasach czwartych, trzech klasach piątych i trzech klasach szóstych. 

Zajęcia odbywały się w formie projektów między przedmiotowych, które łączyły elementy nauki z matematyki, przyrody, techniki, informatyki i plastyki i języka angielskiego. 

2. Moduły programowe 

Tajemnice Zielonych Dachów (klasa 4): Uczniowie wykonywali szereg doświadczeń związanych z temperaturą, ciśnieniem, wodą. Jego celem jest poznanie pogody, sposobów jej badania, oraz nauka projektowania i druku 3D, a następnie połączenie zdobytej wiedzy i umiejętności, po to, aby samodzielnie konstruować i rozwiązywać problemy. 

Most Wanted (klasa 5): Uczniowie wcielali się w rolę inżynierów budowy mostów, badając czynniki wpływające na wytrzymałość mostów i budując własne modele. 

Domy Przyszłości (klasa 6): Uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z budowaniem domów, poznawali źródła energii, badali izolacje oraz programowali systemy podlewania roślin przy użyciu mikrokontrolerów Arduino. 

3. Metody realizacji 

  • Wykłady i prezentacje: Wprowadzenie do podstawowych pojęć inżynierskich. 
  • Warsztaty praktyczne: Budowa mechanizmów, obwodów elektrycznych, programowanie robotów. 
  • Projekty grupowe: Praca zespołowa nad projektami, które były prezentowane na koniec modułu. 
  • Eksperymenty i doświadczenia: Przeprowadzanie doświadczeń technicznych i inżynierskich. 

Efekty realizacji programu 

1. Rozwój umiejętności technicznych i inżynierskich 

Uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności związane z budowaniem modeli mechanicznych, tworzeniem obwodów elektrycznych i programowaniem. Poprawiły się umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii, takich jak drukarki 3D i mikrokontrolery Arduino. 

2. Zwiększenie zainteresowania naukami ścisłymi 

Wzrosło zainteresowanie uczniów przedmiotami ścisłymi. Dzieci wykazywały zainteresowanie warsztatami, dopytywały się o kolejne zajęcia. Uczniowie dostrzegali związki przyczynowo skutkowe pomiędzy wykonywanymi zadaniami i wpływ omawianych czynników na dom czy most. 

3. Rozwój kompetencji społecznych 

Praca w grupach projektowych przyczyniła się do rozwoju umiejętności współpracy i komunikacji. Uczniowie nauczyli się prezentować swoje projekty przed rówieśnikami, co zwiększyło ich pewność siebie. 

4. Wzmacnianie kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów 

Uczniowie byli zachęcani do samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych, co rozwijało ich kreatywność i zdolności analityczne. Praca nad projektami wymagała zastosowania innowacyjnych rozwiązań i myślenia niestandardowego. 

Wnioski i rekomendacje 

  • Kontynuacja programu „Ogarnij Inżynierię” 
  • Program powinien być kontynuowany w kolejnych latach szkolnych ze względu na jego pozytywne efekty i duże zainteresowanie uczniów. 
  • Warto rozważyć rozszerzenie programu o dodatkowe zajęcia i projekty, które pozwolą uczniom jeszcze głębiej zgłębiać różne dziedziny inżynierii. 
  • Zwiększenie liczby godzin zajęć i realizowanie treści podczas lekcji odpowiedniego przedmiotu. 
  • Zwiększenie liczby godzin zajęć pozwoli na bardziej kompleksowe omówienie zagadnień inżynierskich i realizację większej liczby projektów praktycznych. 
  • Ścisła współpraca z lokalnymi instytucjami np. Ogrody Doświadczeń w Porcie Łukasiewicza, czy wykłady i warsztaty podczas Festiwalu Nauki. 
  • Systematyczne monitorowanie postępów uczniów oraz regularna ewaluacja programu pozwolą na jego bieżące dostosowywanie do potrzeb uczniów i zapewnią jego efektywność. 

Podsumowanie 

Realizacja programu „Ogarnij Inżynierię” w Szkole Podstawowej nr 95 we Wrocławiu przyniosła wymierne korzyści w postaci rozwoju umiejętności technicznych, wzrostu zainteresowania naukami ścisłymi oraz poprawy kompetencji społecznych uczniów. Program spotkał się z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli, co daje podstawy do jego kontynuacji i dalszego rozwijania w przyszłości. 

Aneta Tyrek-Zwolińska