Sprawozdanie z realizacji programu „Ogarnij Inżynierię” w Szkole Podstawowej nr 95 we Wrocławiu
Wprowadzenie
W dniach 11-17 czerwca Szkoła Podstawowa nr 95 we Wrocławiu zrealizowała innowacyjny program edukacyjny „Ogarnij Inżynierię”, skierowany do uczniów klas IV-VI. Program został przygotowany przez Fundację Katalyst Engineering i miał na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania, integrujące wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych z technologią druku 3D i automatyką.
Cele programu
- Rozwijanie zainteresowań technicznych i inżynierskich wśród uczniów.
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi pojęciami z zakresu inżynierii.
- Kształtowanie praktycznych umiejętności technicznych.
- Wzmacnianie kompetencji kreatywnych i rozwiązywania problemów.
- Zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych dziedzin inżynierii.
Realizacja programu
1. Organizacja zajęć Program realizowany był w dziewięciu klasach: trzech klasach czwartych, trzech klasach piątych i trzech klasach szóstych.
Zajęcia odbywały się w formie projektów między przedmiotowych, które łączyły elementy nauki z matematyki, przyrody, techniki, informatyki i plastyki i języka angielskiego.
2. Moduły programowe
Tajemnice Zielonych Dachów (klasa 4): Uczniowie wykonywali szereg doświadczeń związanych z temperaturą, ciśnieniem, wodą. Jego celem jest poznanie pogody, sposobów jej badania, oraz nauka projektowania i druku 3D, a następnie połączenie zdobytej wiedzy i umiejętności, po to, aby samodzielnie konstruować i rozwiązywać problemy.
Most Wanted (klasa 5): Uczniowie wcielali się w rolę inżynierów budowy mostów, badając czynniki wpływające na wytrzymałość mostów i budując własne modele.
Domy Przyszłości (klasa 6): Uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z budowaniem domów, poznawali źródła energii, badali izolacje oraz programowali systemy podlewania roślin przy użyciu mikrokontrolerów Arduino.
3. Metody realizacji
- Wykłady i prezentacje: Wprowadzenie do podstawowych pojęć inżynierskich.
- Warsztaty praktyczne: Budowa mechanizmów, obwodów elektrycznych, programowanie robotów.
- Projekty grupowe: Praca zespołowa nad projektami, które były prezentowane na koniec modułu.
- Eksperymenty i doświadczenia: Przeprowadzanie doświadczeń technicznych i inżynierskich.
Efekty realizacji programu
1. Rozwój umiejętności technicznych i inżynierskich
Uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności związane z budowaniem modeli mechanicznych, tworzeniem obwodów elektrycznych i programowaniem. Poprawiły się umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii, takich jak drukarki 3D i mikrokontrolery Arduino.
2. Zwiększenie zainteresowania naukami ścisłymi
Wzrosło zainteresowanie uczniów przedmiotami ścisłymi. Dzieci wykazywały zainteresowanie warsztatami, dopytywały się o kolejne zajęcia. Uczniowie dostrzegali związki przyczynowo skutkowe pomiędzy wykonywanymi zadaniami i wpływ omawianych czynników na dom czy most.
3. Rozwój kompetencji społecznych
Praca w grupach projektowych przyczyniła się do rozwoju umiejętności współpracy i komunikacji. Uczniowie nauczyli się prezentować swoje projekty przed rówieśnikami, co zwiększyło ich pewność siebie.
4. Wzmacnianie kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów
Uczniowie byli zachęcani do samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych, co rozwijało ich kreatywność i zdolności analityczne. Praca nad projektami wymagała zastosowania innowacyjnych rozwiązań i myślenia niestandardowego.
Wnioski i rekomendacje
- Kontynuacja programu „Ogarnij Inżynierię”
- Program powinien być kontynuowany w kolejnych latach szkolnych ze względu na jego pozytywne efekty i duże zainteresowanie uczniów.
- Warto rozważyć rozszerzenie programu o dodatkowe zajęcia i projekty, które pozwolą uczniom jeszcze głębiej zgłębiać różne dziedziny inżynierii.
- Zwiększenie liczby godzin zajęć i realizowanie treści podczas lekcji odpowiedniego przedmiotu.
- Zwiększenie liczby godzin zajęć pozwoli na bardziej kompleksowe omówienie zagadnień inżynierskich i realizację większej liczby projektów praktycznych.
- Ścisła współpraca z lokalnymi instytucjami np. Ogrody Doświadczeń w Porcie Łukasiewicza, czy wykłady i warsztaty podczas Festiwalu Nauki.
- Systematyczne monitorowanie postępów uczniów oraz regularna ewaluacja programu pozwolą na jego bieżące dostosowywanie do potrzeb uczniów i zapewnią jego efektywność.
Podsumowanie
Realizacja programu „Ogarnij Inżynierię” w Szkole Podstawowej nr 95 we Wrocławiu przyniosła wymierne korzyści w postaci rozwoju umiejętności technicznych, wzrostu zainteresowania naukami ścisłymi oraz poprawy kompetencji społecznych uczniów. Program spotkał się z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli, co daje podstawy do jego kontynuacji i dalszego rozwijania w przyszłości.
Aneta Tyrek-Zwolińska